Összegyűjtöttem Neked a leggyakrabban előforduló kérdéseket a coaching témakörében. Amennyiben nem találtad meg a választ a kérdésedre, írj nekem a gondolatedzo@gmail.com-ra!

Összegyűjtöttem Neked a leggyakrabban előforduló kérdéseket a coaching témakörében. Amennyiben nem találtad meg a választ a kérdésedre, írj nekem a gondolatedzo@gmail.com-ra!

A coaching olyan speciális szakmai beszélgetés, mely során a coach segíti ügyfelét akár magánéleti, akár szakmai céljainak elérésében. Ez mindig egy megoldás- és eredményorientált folyamatot takar, amely célzott kérdéseken és változatos technikákon (pl. kártyák használata) keresztül segíti új meglátásba helyezni az ügyfél problémáit, élethelyzetét. A coaching folyamat a jelenből kiindulva a jövőbeli célokra, megoldásokra fókuszál. Az érintett témák szerint beszélhetünk külön life és business coachingról. Míg az előbbi leginkább az ügyfél magánéleti témáit érinti, a business coaching az ügyfél szakmai életével, munkahelyi témáival foglalkozik. Sok esetben találni átfedést e kettő között.

Ha a magánéletedben vagy a szakmai életedben olyan akadályba ütközöl, amivel egyedül nem boldogulsz és ezt nem mások tanácsaival szeretnéd orvosolni, hanem a saját, önálló megoldásaidat szeretnéd felszínre hozni, akkor ajánlom a coachingot! Ez hozza meg azokat a válaszokat számodra, amik hosszabb távon is működőképesek lehetnek, hiszen ezek a te saját megoldásaid a te saját történetedre.

A coaching ülések során átbeszéljük, hogy hol tartasz most az adott témával kapcsolatban, mit tettél eddig a megoldás érdekében és mi a célod, milyen eredménnyel lennél elégedett.

Az én feladatom, hogy a cél, a megoldás irányába mozdítsalak el, mozgósítsam a benned lévő erőforrásokat és új nézőpontokhoz segítselek hozzá.

Bár minden ügyfél témája egyedi, az eddigi tapasztalataim alapján az alábbi témakörök rendszeresen előkerülnek a coaching folyamatok során:

  • önismeret, önbizalom
  • időbeosztás
  • karrier
  • asszertivitás, hatékony kommunikáció
  • munka-magánélet egyensúly
  • párkapcsolat
  • motiváció

Mindketten támogató, segítő szakemberek. Míg egy pszichológus legtöbb esetben a múltbeli eseményekből kiindulva dolgozik terápia keretében, addig egy coach az ügyfelével a jelent tekinti kiindulási pontnak és a közös munka során a jövő lesz a fókuszban. Ezen felül az adott ügyfél témája befolyásolja, hogy melyik szakemberhez érdemes fordulni. Egy kis iránymutatásként például múltbeli fájdalmak feldolgozásának kísérése vagy bármilyen függőségből való kigyógyulás segítése esetén pszichológus vagy más szakember megkeresése javasolt. A coachnak kötelessége jelezni az ügyfél felé, ha egy adott téma túlmutat a coaching kompetencia-határán.

(a teljesség igénye nélkül, a főbb példákat kiemelve)

  • terápia: a coaching nem keverendő össze egy pszichológussal folytatott terápiával. A coach kötelessége jelezni az ügyfelének, ha egy adott téma túlmutat a coach kompetencia-határán, ilyen esetekben más segítő megkeresése javasolt (például múltbeli fájdalmak feldolgozásának kísérése vagy bármilyen függőségből való kigyógyulás segítése esetén)
  • tanácsadás: ha kész tanácsokra, tippekre, másoknál jól bevált módszerekre vágysz, ezt nem egy coach fogja megadni neked
  • baráti beszélgetés: a coaching mindenekelőtt munkafolyamat. Önmagaddal. Ha nem kívánsz energiát befektetni, ha csak jól akarod érezni magad egy csésze kávé mellett, akkor nem a coach lesz a te embered

A nagyobb betekintés érdekében szeretnélek végigvezetni egy példa coaching folyamaton:

Előzetes találkozó:

Miután megkeresel, fel fogom ajánlani neked, hogy kerítsünk sort egy előzetes találkozóra. Ez egy személyes (vagy kérésre skype) találkozó, ahol van módunk megismerni egymást. El tudom mondani a legfontosabbak tudnivalókat a coachingról, fel tudod tenni a kérdéseidet és ha a hallottak alapján továbbra is fennáll az érdeklődés, akkor el tudjuk kezdeni a közös munkát.

Mindig ki szoktam emelni, hogy a coaching esetén nagyon hiszek a szimpátia fontosságában. Ha úgy érzed az első találkozás után nem tudsz bizalmat szavazni a coachnak, akkor nem kérdés, keress bátran tovább! A bizalom megléte vagy hiánya nagyban befolyásolja a közös munka eredményességét.

Az előzetes találkozó nem kötelező, de véleményem szerint kár kihagyni, hiszen díjmentes és kötelezettségektől mentes (nálam biztosan!), valamint kapsz egy első benyomást arról, akivel együtt szeretnél dolgozni. Mindemellett az első alkalommal már nem a kérdések tisztázásával megy majd el az idő, hanem lehet koncentrálni a témákra. Szóval tényleg megÉRI!

Első alkalom:

Az első alkalom két egységre oszlik. Az idő első részében átbeszéljük azokat az együttműködési feltételeket, amik mentén együtt fogunk dolgozni. Mit takar ez pontosan? Például milyen gyakorisággal fogunk találkozni, mely napokon, hány órás kezdéssel stb. Miért van erre szükség? Ha megvan ez a fajta közös megállapodásunk már az elején, akkor a továbbiakban ehhez könnyebb lesz alkalmazkodni.

Az idő második felében összegyűjtjük azokat a témákat, amikkel megkerestél engem. Közben benned is tisztul, hogy min szeretnél dolgozni és én is kapok egy teljesebb képet a téged foglalkoztató témákról.

További alkalmak:

Ezeken az üléseken vesszük sorra a hozott témáidat, meghatározzuk az elérendő célokat és azok mentén haladunk a megoldás irányába. Nincs kőbe vésett szabály, a te saját kérésed, igényed szerint határozzuk meg a témák feldolgozási sorrendjét. A coaching eszköztárában a célzott kérdések mellett egyéb módszerek, mint például kártyahasználat, rajzolás, vizualizációs gyakorlat is szerepelhetnek. Az aktuális téma fogja megadni, hogy melyik használata a leginkább célravezető. Ezek alkalmazásáról minden esetben egyeztetek veled és a beleegyezéseddel használom azokat. Az ülések végén egy rövid átgondolásra késztetlek az aznapi munkával kapcsolatban.

Záró alkalom:

A folyamat ütemétől függően folytatjuk a témafeldolgozást, illetve koncentrálunk az addigi munka lezárására, végzünk egy kis összegzést, visszatekintést: honnan indultál el, milyen célokat tűztél ki magadnak és a folyamat lezárásakor milyen tapasztalásaid lettek.

Egy-egy coaching ülés 50-90 perces szokott lenni.

Megbeszélés szerint általában hetente vagy kéthetente találkozunk egymással személyesen vagy videóhívás keretében.

Ez mindig az adott ügyfél témáinak számától és a haladás ütemétől függ. Személyes tapasztalatom szerint minimum 5-6 alkalom szükséges egy téma átbeszéléséhez és a megoldás felé történő elmozduláshoz.

Igen. A coachot a teljes folyamat során titoktartás kötelezi. Amennyiben egy harmadik személlyel szeretne ügyféllel kapcsolatos, bizalmas információt megosztani, azt az ügyfél előzetes engedélyével teheti meg.

A coaching olyan speciális szakmai beszélgetés, mely során a coach segíti ügyfelét akár magánéleti, akár szakmai céljainak elérésében. Ez mindig egy megoldás- és eredményorientált folyamatot takar, amely célzott kérdéseken és változatos technikákon (pl. kártyák használata) keresztül segíti új meglátásba helyezni az ügyfél problémáit, élethelyzetét. A coaching folyamat a jelenből kiindulva a jövőbeli célokra, megoldásokra fókuszál. Az érintett témák szerint beszélhetünk külön life és business coachingról. Míg az előbbi leginkább az ügyfél magánéleti témáit érinti, a business coaching az ügyfél szakmai életével, munkahelyi témáival foglalkozik. Sok esetben találni átfedést e kettő között.

Bár minden ügyfél témája egyedi, az eddigi tapasztalataim alapján az alábbi témakörök rendszeresen előkerülnek a coaching folyamatok során:

  • önismeret, önbizalom
  • időbeosztás
  • karrier
  • asszertivitás, hatékony kommunikáció
  • munka-magánélet egyensúly
  • párkapcsolat
  • motiváció

Mindketten támogató, segítő szakemberek. Míg egy pszichológus legtöbb esetben a múltbeli eseményekből kiindulva dolgozik terápia keretében, addig egy coach az ügyfelével a jelent tekinti kiindulási pontnak és a közös munka során a jövő lesz a fókuszban. Ezen felül az adott ügyfél témája befolyásolja, hogy melyik szakemberhez érdemes fordulni. Egy kis iránymutatásként például múltbeli fájdalmak feldolgozásának kísérése vagy bármilyen függőségből való kigyógyulás segítése esetén pszichológus vagy más szakember megkeresése javasolt. A coachnak kötelessége jelezni az ügyfél felé, ha egy adott téma túlmutat a coaching kompetencia-határán.

(a teljesség igénye nélkül, a főbb példákat kiemelve)

  • terápia: a coaching nem keverendő össze egy pszichológussal folytatott terápiával. A coach kötelessége jelezni az ügyfelének, ha egy adott téma túlmutat a coach kompetencia-határán, ilyen esetekben más segítő megkeresése javasolt (például múltbeli fájdalmak feldolgozásának kísérése vagy bármilyen függőségből való kigyógyulás segítése esetén)
  • tanácsadás: ha kész tanácsokra, tippekre, másoknál jól bevált módszerekre vágysz, ezt nem egy coach fogja megadni neked
  • baráti beszélgetés: a coaching mindenekelőtt munkafolyamat. Önmagaddal. Ha nem kívánsz energiát befektetni, ha csak jól akarod érezni magad egy csésze kávé mellett, akkor nem a coach lesz a te embered

A nagyobb betekintés érdekében szeretnélek végigvezetni egy példa coaching folyamaton:

Előzetes találkozó:

Miután megkeresel, fel fogom ajánlani neked, hogy kerítsünk sort egy előzetes találkozóra. Ez egy személyes (vagy kérésre skype) találkozó, ahol van módunk megismerni egymást. El tudom mondani a legfontosabbak tudnivalókat a coachingról, fel tudod tenni a kérdéseidet és ha a hallottak alapján továbbra is fennáll az érdeklődés, akkor el tudjuk kezdeni a közös munkát.

Mindig ki szoktam emelni, hogy a coaching esetén nagyon hiszek a szimpátia fontosságában. Ha úgy érzed az első találkozás után nem tudsz bizalmat szavazni a coachnak, akkor nem kérdés, keress bátran tovább! A bizalom megléte vagy hiánya nagyban befolyásolja a közös munka eredményességét.

Az előzetes találkozó nem kötelező, de véleményem szerint kár kihagyni, hiszen díjmentes és kötelezettségektől mentes (nálam biztosan!), valamint kapsz egy első benyomást arról, akivel együtt szeretnél dolgozni. Mindemellett az első alkalommal már nem a kérdések tisztázásával megy majd el az idő, hanem lehet koncentrálni a témákra. Szóval tényleg megÉRI!

Első alkalom:

Az első alkalom két egységre oszlik. Az idő első részében átbeszéljük azokat az együttműködési feltételeket, amik mentén együtt fogunk dolgozni. Mit takar ez pontosan? Például milyen gyakorisággal fogunk találkozni, mely napokon, hány órás kezdéssel stb. Miért van erre szükség? Ha megvan ez a fajta közös megállapodásunk már az elején, akkor a továbbiakban ehhez könnyebb lesz alkalmazkodni.

Az idő második felében összegyűjtjük azokat a témákat, amikkel megkerestél engem. Közben benned is tisztul, hogy min szeretnél dolgozni és én is kapok egy teljesebb képet a téged foglalkoztató témákról.

További alkalmak:

Ezeken az üléseken vesszük sorra a hozott témáidat, meghatározzuk az elérendő célokat és azok mentén haladunk a megoldás irányába. Nincs kőbe vésett szabály, a te saját kérésed, igényed szerint határozzuk meg a témák feldolgozási sorrendjét. A coaching eszköztárában a célzott kérdések mellett egyéb módszerek, mint például kártyahasználat, rajzolás, vizualizációs gyakorlat is szerepelhetnek. Az aktuális téma fogja megadni, hogy melyik használata a leginkább célravezető. Ezek alkalmazásáról minden esetben egyeztetek veled és a beleegyezéseddel használom azokat. Az ülések végén egy rövid átgondolásra késztetlek az aznapi munkával kapcsolatban.

Záró alkalom:

A folyamat ütemétől függően folytatjuk a témafeldolgozást, illetve koncentrálunk az addigi munka lezárására, végzünk egy kis összegzést, visszatekintést: honnan indultál el, milyen célokat tűztél ki magadnak és a folyamat lezárásakor milyen tapasztalásaid lettek.

Egy-egy coaching ülés 50-90 perces szokott lenni.

Megbeszélés szerint általában hetente vagy kéthetente találkozunk egymással személyesen vagy videóhívás keretében.

Ez mindig az adott ügyfél témáinak számától és a haladás ütemétől függ. Személyes tapasztalatom szerint minimum 5-6 alkalom szükséges egy téma átbeszéléséhez és a megoldás felé történő elmozduláshoz.

Igen. A coachot a teljes folyamat során titoktartás kötelezi. Amennyiben egy harmadik személlyel szeretne ügyféllel kapcsolatos, bizalmas információt megosztani, azt az ügyfél előzetes engedélyével teheti meg.

Bezár